A világjárvány előtt sok vezető elutasítóan vélekedett a távmunkáról, a vezetők egyszerűen nem hittek benne. Most azonban, amikor az otthoni munkavégzés már teljesen hétköznapivá vált, újabb kihívással kell szembenézni a megváltozott körülmények után: az egyensúly újrateremtésével. Mutatjuk, mire érdemes figyelni az átalakulás időszakában!
A pandémia első hulláma után számos vállalkozás különböző újranyitási lépéseket jelentett be. Voltak, akik az összes alkalmazott irodába való visszatérését szorgalmazták, de a másik véglettel, a teljes távmunkára való átállással is találkoztunk. Egyes részlegek vagy akár egész vállalatok, örökre elbúcsúztak korábbi irodájuktól.
Ezek a változások alapvetően befolyásolják a cégek működését. A távmunka normálissá vált, de fontos, hogy ne essünk át a ló túloldalára: bizony van olyan helyzet, amikor a személyes találkozás semmivel sem helyettesíthető. Ezért meg kell találni a kettő közötti egyensúlyt: hogy a távmunka, és az irodai munka is megfelelően támogassa a működési költségek csökkentését és a bevételszerzést.
A nagy dilemma: a távmunkát az irodához, vagy fordítva?
A munka és a magánélet egyensúlyának megteremtése érdekében kifejezetten előnyös, ha van lehetőség távmunkára. Azonban, mint azt sokan megtapasztaltuk a járvány során, a mindennapi otthoni munkavégzés csökkentheti a személyes kapcsolatok lehetőségét a kollégákkal, akik korábban a mindennapjaink fontos részét képezték.
Egy személyes megbeszélésen, mielőtt belecsaptok a munkába, biztosan váltotok néhány szót a magánéletetekről. Egy nyitott irodában tudod a kollégád hétvégi terveit, a közelgő nyaralásának helyszínét, ismered közvetlen családtagjainak neveit. Ezek az interakciók az online térben arra az időre korlátozódnak amíg vártok egymásra, hogy mindenki becsatlakozzon a meetingbe.
A hibrid megoldás ötvözi a táv- és az irodai munka előnyeit: lehetővé teszi, hogy a magunk kényelmének megfelelően dolgozzunk, miközben továbbra is személyes kapcsolatban lehetünk kollégáinkkal.
A hibrid kultúra kiépítéséhez elengedhetetlen, hogy a távmunkát végző munkavállalót helyezzük a középpontba. Az erős hibrid kultúrával rendelkező vállalatoknak a digitális készségek fejlesztésére kell összpontosítaniuk, amely magában foglalja a távoli alkalmazottak számára szervezett eseményeket, és lehetővé teszik az egyének és csapatok számára, hogy ezeket személyes rendezvényekkel egészítsék ki.
Még a távolról dolgozók is szeretnének legalább heti egyszer találkozni a kollégákkal
A hibrid munkamodell kialakításának két fontos alappillére a stratégiai tervezés és a technológia. Ha ezek megvannak, teljes mértékben tudjuk támogatni a munkavállalók kapcsolattartását függetlenül attól, hogy honnan dolgoznak. A globális felmérések eredményei is azt mutatják, hogy bár a munkavállalók döntő többsége távolról dolgozik, közel a fele szeretne legalább hetente egyszer visszatérni az irodába, amint az biztonságossá válik.
Ez az igény a megszokottól eltérő, újragondolt irodahelyiségeket is jelent. A kijelölt asztaloknak itt már nincs értelme, hiszen a heti néhány napban beérkező kollégák célja a munkahelyi kapcsolattartás és az együttműködés. A meglévő kávézó helyek és a hagyományos konferenciatermek mellett érdemes kialakítani a magánbeszélgetésekhez szükséges helyiségeket és több együttműködést támogató ülőhelyet. Ahogyan a fenti példa is mutatja, munkaterületeknek rugalmasabbá kell válniuk.
Készíts asztalfoglaló rendszert, tervezz és dolgozz ki irodai menetrendeket a csapatok bevonásával annak eldöntésére, hogy ki, mikor lesz az irodában! Így a gyakran együttműködő egyének és csapatok meghatározott napokon találkoznak, és maximalizálják a személyes együttműködési lehetőségeket. Ezeknek az elveknek a bevezetésével eltereled a figyelmet a saját asztal elvesztésének sérelméről, és jobban fogják majd értékelni a rugalmas munkaterületeket.
Nem szabad elhanyagolni a technológiai háttért sem, hiszen a legfontosabb, hogy olyan kommunikációs élményt tudj nyújtani a munkavállalóknak, ami bármilyen helyzethez igazítható és ez a megfelelő hardver kiválasztásával kezdődik.
Az iroda régi-új funkciója: információs csomópont a munkavállalók között
A vállalkozás kreatív szakemberei számára például elengedhetetlen a másokkal való ötletelés, az emberekkel való kapcsolattartás. Sokszor a rögtönzött konyhai csevegések alatt születnek a legjobb ötletek egy cégnél.
Az iroda tehát egyfajta információs csomópontként működik az munkavállalók között. Megtestesíti a márkát és a cég által képviselt értékeket. Életre kelti a vállalatot, és erősíti azt a képet, amit digitálisan elérhet. A vállalati kultúra a hibrid munkamodellben is képes felvirágozni, ezáltal pedig még produktívabb lesz a munkaerő, és továbbra is összetartóan dolgozik majd a csapat a cég és saját maguk fejlődéséért.