Több iparági szakértőtől is hallottuk már, hogy a pandémia öt évvel gyorsította meg a magyar kkv szektor digitális fejlettségét. Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy most már nyugodtan hátra dőlhetsz. Egyrészt nagy volt a lemaradás, és évek, évtizedek elhalasztott fejlesztéseit kellett most hirtelen pótolni, másrészt ez a vonat sosem áll meg, az informatikai háttér folyamatos aktív figyelmet igényel.
Az általa elérhető válságállóságért erőfeszítéseket kell tenni, és sokan még nem tudják, hogy a mostani fejlesztésekkel még csak az út elején járnak. Ha nem akarsz lemaradni, és győztesen jönnél ki a válságból, most kell csak igazán ébernek lenned!
Úgy fejlődj, ahogy neked a legjobb!
Fájlmegosztás, együttműködés, projektkezelés, kapcsolattartás – csupa olyan terület, ahol felgyorsíthatod, skálázhatod a cégedet. Valószínűleg bizonyos részterületeken már eddig is fejlesztettél (pl. Teams-t használsz a távoli kapcsolattartáshoz), de bizonyára akad még jó néhány terület, ahol extra bevételre tehetnél szert egy kis átszervezéssel.
Ha felismerted, hogy szükség van az újításokra, és informatikai háttér fejlesztésén gondolkozol, célszerű olyan partnert választanod, aki nem az általa preferált technológiát akarja mindenáron eladni neked, hanem tényleg azt, amire szükséged van.
A sok bába között ugyanis elveszhet a gyerek. Nem könnyű feladat kiválasztani, hogy melyik technológia hoz neked a nap végén tisztább folyamatokat, átláthatóságot. Spórol időt, pénzt és energiát. Egy igazán jó IT szolgáltató ebben partner, ebben tud neked segíteni, és így lehetsz jövőbiztos.
A felhőszolgáltatásokban az a jó, hogy annyit és akkor használsz belőle, amennyire tényleg szükséged van. Ez különösen azoknak a vállalkozásoknak jön jól, akik szezonális kereslettel dolgoznak. Egy online webáruház például tetszőlegesen megnövelheti a szerverkapacitást a Black Friday vagy a karácsonyi szezon idejére anélkül, hogy rengeteget kellene hardverre költenie. Januárban aztán ezeket a plusz előfizetéseket akár le is mondhatja, és ezzel jó döntést hozott, hiszen nem ruházott be olyan drága szerverekre, amelyek az év nagy részében egyébként kihasználatlanul állnának.
Ma már nem kifogás, hogy „ehhez még túl kicsi vagyok”
Korábban rengeteg vállalkozás esett abba a csapdába, hogy a „one-man-show” mítoszára építve nem fektetett be a digitális megoldásokba. Sok cégnél sajnos nem lehetett tudatos folyamatmenedzsmentről beszélni, a feladatokat ad-hoc szervezték, és egy vezető kezében összpontosult az összes teendő. Mondanunk sem kell, ez jelentősen gátolja a fejlődést, és egy olyan kiélezett üzleti helyzetben, amit 2021 hozott el, ez a szemlélet gyors lemaradáshoz, lemorzsolódáshoz vezet.
El kell fogadni, hogy az Office-on és a levelezésen túl is van élet. Ha ez megvan, jöhet a funkciók különválasztása: most, amikor minden fillér számít, muszáj optimalizálni. Egy vezetőnek és egy beosztottnak cégmérettől függetlenül is más programokra van szüksége. Az Office (Word, Excel, PowerPoint) mindenkinek kell, és a Teams is óriási segítség a csapatmunkához. De a vezetők óriásit léphetnek előre a hatékonyságban, ha a projektek kezeléséhez hozzátesznek még egy Plannert, a belső időpontfoglalásokhoz egy FindTime-t, a külsőkhöz a Bookings-t, a feladatkiosztásokhoz egy Lists-t, a dokumentumok megosztásához és tárolásához pedig egy Sharepoint-ot. Ha a beosztást is neki kell megírnia, akkor a Shifts lehet nagyon hasznos. Ha mindezekkel megvagy, akkor gondold át, hogy kinél körülbelül mennyi adat keletkezhet: a tárhelyek optimális felhasználásával, szükség esetén bérlésével.
Nehezen követhető ez a sok idegen programnév? A jó hír az, hogy ezt egyetlen szolgáltatótól, a Microsofttól szerezheted be – egyáltalán nem horror áron, mindössze párezer forintos havidíjért.
„De hisz most fejlesztettem, jó pár évre megvagyok”: ez a legnagyobb tévhit, amibe beleeshetsz
Ha az elmúlt évben ezek közül már néhány eszközt elkezdtél használni, akkor jó úton vagy. De fogadd el, hogy még mindig csak az elején jársz. Mérettől függetlenül mivel egyre több adatod keletkezik online, muszáj odafigyelned a biztonságra. A kiszolgáló rendszer mellett a hálózatvédelem a másik sarokpontja az informatikai fejlesztéseknek. Kell egy megfelelő tűzfal, jó, ha van egy védett belső hálózatod, frissülő vírusirtód, titkosításod. Ha az ügyvédek, könyvelők elveszítik ügyfeleik adatait, a hírnevüket, üzletüket teszik kockára. Ha a kereskedők, szolgáltatók elveszítik a megrendeléseket, szerződéseket, pénztől és bevételtől esnek el. Ha nem megfelelő az információáramlás egy logisztikai cégben, az egész vállalkozás megbénul.
Az okokat a végtelenségig sorolhatnánk, de beszéljenek helyettünk a számok!
Nézd meg, hogy mire lenne szükséged, és számold ki kalkulátorunkkal a saját csomagodat!